Οι πολίτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις προς το κράτος, έχουν και δικαιώματα ειδικά όταν επισκέπτονται για συναλλαγές δημόσιες υπηρεσίες με τις περισσότερες φορές να καταγγέλλουν ότι δεν εξυπηρετούνται εγκαίρως.
Άραγε γνωρίζετε τα δικαιώματά σας;
Το ergasianews.gr, σας παραθέτει τα σημαντικότερα, όπως τα προβλέπει ο νομοθέτης:
1. Οι υποθέσεις των πολιτών πρέπει να διεκπεραιώνονται το αργότερο σε 60 ημέρες ή, κατ’ εξαίρεση, σε 75 ημέρες το αργότερο, αν είναι συναρμόδιες πάνω από μία υπηρεσίες.
2.Οι δημόσιες υπηρεσίες οφείλουν να καθιερώνουν ώρες υποδοχής κοινού, οι οποίες θα πρέπει να τηρούνται και επίσης να υφίσταται και να τηρείται σύστημα σειράς προτεραιότητας.
3.Οι υπηρεσίες οφείλουν να απαντούν οπωσδήποτε σε όλες τις αιτήσεις των πολιτών το συντομότερο δυνατό. Αν δεν είναι δυνατή η ικανοποίηση του αιτήματος, πρέπει να αναφέρουν τους πολύ συγκεκριμένους λόγους και τις νομικές διατάξεις που καθιστούν ανέφικτη την απάντησή του.
4. Κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να λαμβάνει γνώση οποιουδήποτε εγγράφου με απλή αίτησή του. Εξαίρεση τίθεται στα έγγραφα που αναφέρονται στην οικογενειακή ζωή τρίτων, όταν παραβλάπτεται το απόρρητο ή όταν δυσχεραίνεται έτσι το έργο ή η έρευνα αστυνομικών ή δικαστικών αρχών ή όταν υπάρχει σχετική υπουργική απόφαση που απαγορεύει την πρόσβαση σε κάποιο συγκεκριμένο έργο.
5.Οι υπηρεσίες επίσης οφείλουν να παρέχουν απλές πληροφορίες, πιστοποιητικά ή βεβαιώσεις (πλην συντάξεων γήρατος) σε 10 ημέρες το αργότερο. Αν οι παραπάνω προθεσμίες δεν τηρούνται, οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν από το «Συνήγορο του Πολίτη» εγγράφως να επιληφθεί της υπόθεσης.
6.Αν μία αίτηση υποβληθεί σε αναρμόδια υπηρεσία, η τελευταία οφείλει να τη διαβιβάσει αυτεπαγγέλτως στην αρμόδια το πολύ εντός 5 ημερών.
7.Οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν περαιτέρω να επικοινωνούν τηλεφωνικά με τους πολίτες και να τους ενημερώνουν για την πορεία της αίτησής τους στα τηλέφωνα που οι τελευταίοι έχουν σημειώσει στα στοιχεία τους κατά τη συμπλήρωση της αίτησης.
8. Επίσης, οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν αν βοηθούν στη συμπλήρωση των αιτήσεων ή των δικαιολογητικών όσους δεν είναι σε θέση να το πράξουν μόνοι τους.
9.Οι δημόσιες υπηρεσίες οφείλουν να διαθέτουν έντυπα αιτήσεων για όλες τις υπηρεσίες που παρέχουν, να πρωτοκολλούν κάθε αίτηση των πολιτών και να δίνουν στον αιτούντα τον αριθμό πρωτοκόλλου προς εξυπηρέτησή του κατά την διερεύνηση από αυτόν της πορείας της αίτησής του.