Άργησε, αλλά ήρθε και στα ...μέρη μας ακόμη ένας θεσμός που έχει καθιερωθεί στην Ευρώπη, αλλά ιδίως στις ΗΠΑ εδώ και χρόνια. Ο λόγος φυσικά για την «Black Friday» ή ελληνιστί Μαύρη Παρασκευή την οποία όπως φαίνεται οι Έλληνες καταναλωτές και καταστηματάρχες καλούνται να υποδεχθούν πρώτη φορά σήμερα και να τη συνηθίσουν, καθώς ήρθε για να μείνει.
Ήδη η τρέλα έχει κάνει εμφανή τα σημάδια της καθώς σε γνωστό κατάστημα με ηλεκτρονικά είδη και βιβλία στην πλατεία Συντάγματος, μια ώρα πριν το κανονικό άνοιγμα στις 8, είχε σχηματιστεί ουρά 100 μέτρων.
Οι πρώτοι, δε, στην ουρά είχαν πάει εκεί, όπως είπαν, από τις 5:45 προκειμένου να είναι αυτοί που θα κάνουν «ποδαρικό».
Η πρώτη αλυσίδα που μπήκε φέτος στο χορό της Black Friday ήταν τα Public, τα οποία στην ιστοσελίδα τους μετρούν αντίστροφα.
Η GAP με μια φωτογραφία στο Facebook προανήγγειλε εκπτώσεις στα καταστήματά της, ενώ το Mc Arthur Glen θα ανοίξει τις πόρτες του για το καταναλωτικό κοινό στις οκτώ το πρωί με εκπτώσεις που θα φτάνουν το 70%.
Επίσης το River West, το Athens Metro mall και το εκπτωτικό πολυκατάστημα Factory Outlet συμμετέχουν στη Black Friday, ενώ η δανέζικη αλυσίδα με είδη σπιτιού Jysk θα έχει προσφορές 75%.
Στον εορτασμό συμμετέχουν τα καταστήματα Prince Oliver, αλλά και τα καταστήματα Media Markt που ενημέρωσαν τους πελάτες τους πως θα συμμετέχουν στη Μαύρη Παρασκευή προετοιμάζοντας το κοινό για «τιμές που τα βάφουν... μαύρα».
«Black Friday is coming... να είσαι σε φόρμα» γράφει το Πλαίσιο στη σελίδα του που ετοιμάζεται κι αυτό για τη μεγάλη μέρα των καταναλωτών.
Στις εκπτωτικές ενέργειες συμμετέχουν τα καταστήματα επίπλων «Εντός» με έκπτωση 60%.
Ακόμη συμμετέχουν τα Folli Follie, ο Γερμανός και πολλά ακόμη καταστήματα, είτε πρόκειται για αλυσίδες, είτε για μεμονωμένα εμπορικά.
Χαμός για ένα... κραγιόν στη Θεσσαλονίκη!
Στη Θεσσαλονίκη η Black Friday ήρθε από την Πέμπτη και μάλιστα με τεράστιες ουρές. Σύμφωνα με το thessnews.gr, o λόγος για τις ουρές είναι η προσφορά που κάνει ένα κατάστημα στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας με είδη καλλυντικών, που κάνει δώρα και ειδικές προσφορές με την ευκαιρία τόσο της Black Friday, όσο και για την πρώτη μέρα λειτουργίας του.
Σύμφωνα με πληροφορίες δίνει ένα δωρεάν κραγιόν στις πρώτες 250 πελάτισσες που θα μπουν μέσα και θα κάνουν οποιαδήποτε αγορά. Χαρακτηριστική είναι η σκηνή όπου δίνεται το έναυσμα για να μπουν μέσα οι πελάτισσες, που θύμισε Black Friday στην Αμερική.
Σύμφωνα με καταστηματάρχη της περιοχής, η ουρά έφτασε και μέχρι την Τσιμισκή, ωστόσο μειώθηκε στη συνέχεια αφού πολλές νεαρές γυναίκες που περίμεναν αποχώρησαν λόγω της μεγάλης αναμονής.
Αντιδράσεις
Η Black Friday προκάλεσε την αντίδραση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), η οποία σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για «Μαύρη Παρασκευή για εργαζομένους, καταναλωτές και εμπόριο».
Όπως υπογραμμίζει η ομοσπονδία, «η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές». Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών ‘’κυνηγό προσφορών’’».
Η ομοσπονδία δηλώνει ότι καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».
Τι είναι η Black Friday;
Γιορτάζεται παραδοσιακά την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου, αποτελώντας αφορμή για τρελές προσφορές στα καταστήματα και σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ξεκίνησε ως θεσμός από την Αμερική και σύντομα επεκτάθηκε.
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ. Πώς προέκυψε η Μαύρη Παρασκευή; Στις αρχές της δεκαετίας του '60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία Black Friday. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Από το 2008 η Black Friday ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Black Friday πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.
Πέντε κόλπα που χρησιμοποιούν τα καταστήματα για να σε... «ξεπαραδιάσουν»
Μπορεί η Black Friday να είναι σχετικά καινούργιο φαινόμενο στη χώρα μας, όμως είναι σίγουρο πως οι Έλληνες έμποροι έχουν «μελετήσει» ήδη τις συμπεριφορές και τα κόλπα που χρησιμοποιούν χρόνια τώρα οι Αμερικάνοι και Βρετανοί συνάδελφοί τους, για να... ξεπαραδιάζουν τους καταναλωτές.
Το φαινόμενο των παραπλανητικών εκπτώσεων είναι ήδη γνωστό και στη χώρα μας, με πολλά εμπορικά καταστήματα να παρουσιάζουν ως «παλιά τιμή» όχι την αμέσως προηγούμενη από την έκπτωση, αλλά ακόμα και την αρχική τιμή του προϊόντος, προκειμένου να πείσουν τον πελάτη ότι έτσι κερδίζει περισσότερα. Σύμφωνα με την Independent, σχεδόν οι μισές προσφορές που κάνουν την εμφάνισή τους κάθε Black Friday στη Βρετανία, ειδικά στα ηλεκτρικά είδη, είναι παραπλανητικές, με τις τιμές των προϊόντων να διαφέρουν ελάχιστα - ή και καθόλου - από εκείνες της αμέσως προηγούμενης ημέρας.
Υπάρχουν όμως και κάποια άλλα «κόλπα» τονίζει το eisodima.gr, που έχουν αναπτύξει με τα χρόνια οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές να ξοδέψουν περισσότερα απ' όσα έχουν σκοπό, και αυτά είναι πολύ πιο... ύπουλα από τις παραπλανητικές εκπτώσεις.