«Σανίδα σωτηρίας» για τα κρατικά έσοδα που δείχνουν ανησυχητικά σημάδια κάμψης, αλλά κυρίως για να βάλει ξανά «στο παιχνίδι» 3,8 εκατομμύρια μικροοφειλέτες που χρωστούν κάτω από 10.000 ευρώ και δεν έχουν να πληρώσουν ούτε τις δόσεις για τους τρέχοντες φόρους, επιχειρεί να ρίξει το υπουργείο Οικονομικών. Η νέα ρύθμιση βρίσκεται ήδη «στα σκαριά» αλλά έχει μπλέξει σε διελκυστίνδα ανάμεσα στο πολιτικώς επιθυμητό και στο οικονομικά ορθολογικό, καθώς διατυπώνονται πολλές και διαφορετικές εισηγήσεις που έρχονται από παντού (κόμμα, υπουργείο, Μαξίμου, φορείς της αγοράς κλπ).
Το σίγουρο είναι ότι η νέα ρύθμιση θα έχει πάνω από 100 ή και από 120 δόσεις, θα είναι «μιας χρήσεως» για όσους αδυνατούν να ενταχθούν στις πάγιες των 12 ή 24 δόσεων και θα ισχύσουν εξατομικευμένα εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία που θα λαμβάνουν υπόψη και τα έξοδα για κάλυψη παγίων αναγκών των νοικοκυριών.
Η πραγματική «μάχη» όμως γίνεται για το αν θα σπάσει το «ταμπού» της μηνιαίας δόσης των 50 ευρώ κατ’ελάχιστον. Καθώς πάνω από 2,5 εκατομμύρια οφειλέτες χρωστούν έως 5.000 ευρώ μόλις, η ελάχιστη δόση των 50 ευρώ που ισχύει σήμερα σημαίνει ότι κανείς εξ αυτών δεν θα «πιάνει» τις 100 δόσεις. Για αυτό έχει προταθεί να μειωθεί στα 30 (ή και στα 20) ευρώ το μήνα.
Ωστόσο διευκρινίζει το "newmoney.gr", μια τέτοια εξέλιξη αντιμετωπίζεται επιφυλακτικά από τους τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών, γιατί θα μπορούσε να οδηγήσει στην δημιουργία νέων χρεών και εγκατάλειψη των ρυθμίσεων που πληρώνονται κανονικά ως τώρα από όσους «με νύχια κι με δόντια» αντέχουν να τις τηρούν, προκειμένου να μεταφέρουν όλες τις οφειλές τους στη νέα ρύθμιση για να πληρώνουν όλοι λιγότερα. Στην περίπτωση αυτή, εάν και πάλι δεν αντέξουν πολλοί να πληρώνουν τις δόσεις αυτές ταυτόχρονα με τους επόμενους νέους φόρους του τελευταίου τριμήνου του 2018, μετά από 3-4 μήνες θα οδηγούσε ίσως σε νέες απώλειες των ρυθμίσεων και σε καθίζηση των εσόδων που ήδη έρχονται.
Για τον λόγο αυτόν άλλωστε αναζητούνται και άλλες δικλείδες ασφαλείας, όπως να αφορά συγκεκριμένο μέρος των οφειλών ή να εξετάζεται η συνολική συμπεριφορά του φορολογουμένου, ενδεχομένως και κοινωνικά κριτήρια που θα περιόριζαν το πλήθος των φορολογουμένων που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό την νέα ρύθμιση.
Επειδή όμως εν αναμονή της ρύθμισης δημιουργούνται κίνδυνοι «χαλάρωσης» για την είσπραξη των εσόδων –από πλευράς των οφειλετών αλλά ακόμα και εκ μέρους του φοροελεγκτικού μηχανισμού- στο οικονομικό επιτελείο θέλουν να βάλουν τέλος το συντομότερο στην αβεβαιότητα και την «παραφιλολογία», καταθέτοντας ως τις αρχές Νοεμβρίου στη Βουλή το τελικό σχέδιο που θα ξεκαθαρίζει το τοπίο.