Θα γίνει φέτος οπωσδήποτε το περίφημο γαλλικό φεστιβάλ, ο Ολιβιέ Πι ανακοίνωσε ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου συμμετέχει με τη νέα του δουλειά «INK» και ο Παντελής Δεντάκης με την παράσταση «Η Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος».
Φέτος ο Ολιβιέ Πι δεν κάνει πίσω. Ακόμα κι αν δεν πάνε καλά τα πράγματα με την πανδημία στη Γαλλία, το Φεστιβάλ της Αβινιόν ούτε θα μετατεθεί ούτε θα ακυρωθεί – όπως πέρυσι. Χωρίς να δώσει πολλές λεπτομέρειες για τα πρωτόκολλα που θα ακολουθηθούν, ο διευθυντής της διοργάνωσης ανακοίνωσε το πρόγραμμα του φετινού, 75ου Φεστιβάλ της Αβινιόν, που θα γίνει από 5 μέχρι 25 Ιουλίου. Θέμα του: «Να θυμηθούμε το μέλλον». «Είναι μια προτροπή να μη χάσουμε την ελπίδα μας», εξήγησε.
Στις τρεις εβδομάδες της διοργάνωσης το κοινό θα μπορεί να δει σαράντα έξι παραστάσεις, αλλά και να παρακολουθήσει εβδομήντα συζητήσεις, σαράντα αναγνώσεις και δύο εκθέσεις. Μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου θεάτρου θα βρεθούν και πάλι στο σημαντικότερο θεατρικό φεστιβάλ της ηπείρου μας, ανάμεσά τους και δύο Ελληνες: ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο Παντελής Δεντάκης.
● Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, που είχε θριαμβεύσει το 2017 στην Αβινιόν με τον «Μεγάλο Δαμαστή», αυτή τη φορά δεν θα παρουσιάσει ακόμα ένα υπερθέαμα. Ο «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» του, που θα έκανε πέρυσι τον Μάιο πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, θα πρέπει να περιμένει πιο ασφαλείς μέρες. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου έχει, όμως, κι άλλη νέα δουλειά, που προέκυψε μέσα στην καραντίνα, το «INK», παράσταση για μόνο δύο άνδρες, τον ίδιο και τον Σούκα Χορν.
Αυτή θα παρουσιαστεί στην Αβινιόν μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της πέρυσι τον Σεπτέμβριο, σε δύο μεγάλα ιταλικά φεστιβάλ: το Torinodanza Festival (του οποίου είναι άλλωστε παραγγελία και συμπαραγωγή) και το Festival Aperto στη Ρέτζιο Εμίλια. Το «INK», όπως έγραψαν οι διθυραμβικές κριτικές στον ιταλικό Τύπο, είναι η συνύπαρξη επί σκηνής δύο ανδρικών σωμάτων διαφορετικών γενεών, ανάμεσα στα οποία αναπτύσσεται μια διαλεκτική σχέση σύγκρουσης, συνεννόησης, αποδοχής, παιχνιδιού και ανακάλυψης.
Ο ένας, σαν Κούρος με αγγελική ομορφιά, αλλά και διαβολική φύση, τυλιγμένος σε πλαστικό (Σούκα Χορν), ο άλλος (Δ. Παπαϊωάννου) εκείνος που θα προσπαθήσει να τον ελέγξει, να τον εξημερώσει.
«Ποιος είναι αυτός ο νέος άνδρας; Η ζωώδης, παράλογη πλευρά μας, αυτό που αρνούμαστε να παραδεχτούμε και να κοιτάξουμε;» έγραψε η «La Stampa».
● Η μεγάλη όμως και πολύ ευχάριστη έκπληξη είναι η επιλογή από την Αβινιόν μιας πρωτότυπης παράστασης, που παίχτηκε πέρυσι πριν από την πανδημία για λίγο στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων και εντυπωσίασε. «Η Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος», σε σκηνοθεσία και σκηνική ιδέα του γνωστού ηθοποιού Παντελή Δεντάκη, βασίζεται σε θεατρικό έργο του Γάλλου Φιλίπ Μινιανά, που διασκεύασε έναν μύθο από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου.
Οι αδελφές Πρόκνη και Φιλομήλα σκοτώνουν για λόγους ερωτικής εκδίκησης τον γιο που η πρώτη έχει κάνει με τον βασιλιά της Θράκης Τηρέα, τον μαγειρεύουν και του τον δίνουν να τον φάει. Ο Παντελής Δεντάκης με τη χρήση μικρογλυπτών και βίντεο αρτ στήνει μια εικαστική παράσταση με δύο ηθοποιούς αφηγητές, την Κατερίνα Λούβαρη-Φασόη και τον Πολύδωρο Βογιατζή.
● Πολλές και ενδιαφέρουσες οι υπόλοιπες παραστάσεις με πάνω από 550 καλλιτέχνες, ανάμεσά τους μεγάλα ονόματα της σκηνοθεσίας, της υποκριτικής και του χορού. Ο Ολιβιέ Πι σκηνοθετεί «Αμλετ» («Hamlet a l' imperatif»).
H Iζαμπέλ Ιπέρ είναι η Λιουμπόβ στον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ, που ανεβάζει ο Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκεζ. Ο διάσημος Ούγγρος Κορνέλ Mουντρούτσο φέρνει στην Αβινιον ως παράσταση το έργο «Pieces of a Woman», το ίδιο που έκανε και ταινία, με τη Βανέσα Κίρμπι να διεκδικεί Οσκαρ. Μια πολύωρη παράσταση βασισμένη στα έργα του Μολιέρου «Ταρτούφος», «Δον Ζουάν» και «Ψυχή» ετοιμάζoυν τρεις σκηνοθέτες του «Nouveau Theatre Populaire» με τίτλο «Ο Ουρανός, η Νυχτα και η Γιορτή».
Η Μαγκί Μαρέν εμπνέεται από τον «Πελοποννησιακό Πόλεμο» του Θουκυδίδη σε ένα θέαμα που ερευνά τη βία («Το go Take a Closer Look») και (για την ώρα) δίνει στο σάιτ της Αβινιόν αντί για φωτογραφία μία καρτ ποστάλ του Πειραιά!
Ο Νοτιοαφρικανός τολμηρός σκηνοθέτης Μπρετ Μπέιλι, γνωστός από δουλειές του στη Στέγη και παραστάσεις του στο Μέγαρο, διασκευάζει με τον τρόπο του τον βιβλικό μύθο του «Σαμψών». Η Ισπανίδα περφόρμερ Ανχέλικα Λίντελ εμπνέεται από τον διάσημο Ανδαλουσιανό τορέρο Χουάν Μπελμόντε και την όπερα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Βάγκνερ.
Η Αβινιόν θα τιμήσει και τη μνήμη του κορυφαίου σκηνοθέτη Αντουάν Βιτέζ, αλλά και θα καλέσει τον φιλόσοφο Εντγκάρ Μορέν να σβήσει τα 100 κεράκια του σε μια εμφάνιση-συζήτησή του με τον Νικολά Τριόνγκ.