Απάντηση στο δημοσίευμά μας με τίτλο «Δωράκι για προμηθευτές λεωφορείων με λίζινγκ» , λάβαμε από το Γραφείο Τύπου της δημόσιας εταιρείας ΟΣΥ που διαχειρίζεται λεωφορεία και τρόλεϊ.
Την δημοσιεύουμε ολόκληρη και ακολουθεί απάντηση του συντάκτη του ρεπορτάζ:
«Σχετικά με σημερινό δημοσίευμα για τα λεωφορεία μέσω leasing που θα ενισχύσουν τον στόλο του ΟΣΥ στους δρόμους της Αθήνας:
1. Η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού, αναφέρει –και αυτό ασφαλώς εξακολουθεί να ισχύει- ότι ο ανάδοχος αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ευθύνη για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας. Δηλαδή την υποχρέωση να φέρει εις πέρας όλες τις σχετικές διαδικασίες. Σε κανένα σημείο της προκήρυξης δεν αναφέρεται ότι ο ανάδοχος θα είχε και την υποχρέωση να καλύψει τα παραπάνω έξοδα, γιατί απλούστατα κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό από το νόμο.
2. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, για τις άδειες κυκλοφορίας Φορτηγών και Λεωφορείων καταβάλλεται παράβολο στην Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας ύψους 100 ευρώ το οποίο εκδίδεται στο όνομα του φυσικού ή νομικού προσώπου στο οποίο εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας. Δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση του ΟΣΥ. Οι διατάξεις αυτές ισχύουν και για τις περιπτώσεις leasing, αφού οι άδειες αυτές δεν μπορούν προφανώς να εκδοθούν στο όνομα των εταιρειών leasing.
Όμως, στην προκειμένη περίπτωση ο ΟΣΥ απηλλάγη από την υποχρέωση να καταβάλει το συγκεκριμένο ποσό. Η απαλλαγή ψηφίστηκε με τις διατάξεις του ν.4764/2020 και επαναλαμβάνουμε ότι αφορά το δημόσιο (ΟΣΥ) και όχι τους αναδόχους.
3. Αναφορικά με την καταβολή τελών κυκλοφορίας όλες οι κατηγορίες οχημάτων φορτηγών και λεωφορείων που παραχωρούνται είτε με μίσθωση, είτε με μεταβίβαση , είτε με leasing καταβάλλονται από τον έχοντα δικαίωμα εκμετάλλευσης του οχήματος όπως συμβαίνει παγίως σε όλα τα οχήματα του δημοσίου που καταβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας. Το συγκεκριμένο ποσό, είναι ύψους περίπου 190 ευρώ το εξάμηνο για κάθε όχημα. Στην προκειμένη περίπτωση, για λόγους επίσπευσης διαδικασιών (η εκταμίευση ξεχωριστά του ποσού για κάθε αυτοκίνητο θα προκαλούσε καθυστερήσεις) αποφασίστηκε τα τέλη κυκλοφορίας να καταβληθούν από τον ΟΣΥ συνολικά μέσα σε 3 μήνες.
4. Τέλος, σχετικά με τη μελέτη του μηχανικού, διευκρινίζεται ότι αυτή καμία σχέση δεν έχει με τον αναλυτικό έλεγχο των οχημάτων. Αντιθέτως, πρόκειται για μια καθαρά γραφειοκρατική διαδικασία η οποία ισχύει εδώ και 20 χρόνια, μόνο για τα λεωφορεία, και στις προθέσεις του Υπουργείου είναι η κατάργησή της. Έως τότε, όμως, και επίσης για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων, η ΟΣΥ υποχρεούται να την υποβάλλει εντός 3 μηνών.
Επαναλαμβάνουμε ότι αυτό ουδεμία σχέση δεν έχει με τον έλεγχο για την καταλληλότητα και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος, που γίνεται κανονικά από τις επιτροπές παραλαβής και από τα ΚΤΕΟ.
Συνεπώς, είναι προφανές ότι κανένα «δωράκι» δεν υπάρχει για τους αναδόχους. Αντιθέτως, η προκήρυξη εφαρμόζεται απολύτως, η μόνη απαλλαγή από καταβολή ποσού θεσπίστηκε υπέρ του δημοσίου και οι όποιες αλλαγές στη συνήθη διαδικασία έγιναν επίσης υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και για να επισπευστεί κι άλλο η κυκλοφορία των 300 νέων λεωφορείων, που το αμέσως προσεχές διάστημα θα βγουν και αυτά στους δρόμους της Αθήνας.
Απάντηση συντάκτη:
1)Για άγνωστους λόγους στον υπογράφοντα, η διοίκηση αναλώνει το μεγαλύτερο μέρος της απάντησης (τα σημεία 1 και 2) μιλώντας για ένα θέμα που ουδόλως αναφέρθηκε στο ρεπορτάζ. Ο υπομονετικός αναγνώστης θα καταλάβει ότι πουθενά δεν αναφερθήκαμε στα έξοδα για τις άδειες κυκλοφορίας αλλά στα τέλη κυκλοφορίας.
2)Ως προς τα τέλη, το ρεπορτάζ σχολίαζε κυρίως την κυβέρνηση. Η ΟΣΥ, στην προκήρυξη ανέφερε ξεκάθαρα ότι τα τέλη κυκλοφορίας βαρύνουν «100% τον ανάδοχο». Η κυβέρνηση ήταν εκείνη που ήρθε και νομοθέτησε εκ των υστέρων για να απαλλάξει τον/τους ανάδοχο/ους από αυτό το κόστος. Ισως δεν είχε γίνει καλή συνεννόηση μεταξύ κυβέρνησης-διοίκησης πριν βγει η προκήρυξη, ίσως καθυστέρησε η συνεννόηση και με άλλους παράγοντες. Ενα από τα λίγα χρήσιμα σημεία της απάντησης είναι ότι αυτό το «δωράκι» θα είναι 190 ευρώ το εξάμηνο, δηλαδή 456.000 για 300 οχήματα στα τέσσερα χρόνια. Ως «μπόνους» σε προμήθεια 50 εκατομμυρίων, είναι ομολογουμένως μικρό.
3)Η διοίκηση του δημόσιου οργανισμού αποφάσισε να μας απαντήσει και για το θέμα της μελέτης μηχανικού. Την χαρακτηρίζει μάλιστα «γραφειοκρατική» διαδικασία και μας ενημερώνει ότι το Υπουργείο Υποδομών θα την καταργήσει. Εδώ η συνεννόηση με το υπουργείο μοιάζει καλύτερη. Πάντως, στο ίδιο θέμα είχαμε αναφερθεί και σε δημοσιευμα πριν σχεδόν ένα μήνα (Η «σκούπα» της τελευταίας στιγμής) χωρίς τότε να λάβουμε απάντηση. Ισως φταίει που στο μεταξύ άλλαξε η διοίκηση του «Υπερταμείου» και ανέλαβε ο Γρ.Δημητριάδης ο οποίος διοίκησε τις αστικές συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ) επί κυβέρνησης Σαμαρά.
4)Ενώ η διοίκηση απάντησε σε θέματα που δεν θέσαμε, απέφυγε να τοποθετηθεί σε άλλα που θίξαμε. Ενα από αυτά είναι το αν τα 300 λεωφορεία που παίρνουμε μεταχειρισμένα με λίζινγκ, θα έχουν παράθυρα που ανοίγουν για να υπάρχει αερισμός λόγω της πανδημίας και όπως ορίζει η εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Υγείας, θέμα με το οποίο επίσης έχουμε ασχοληθεί ξανά (Απόλυτη σύγχυση για το αν πρέπει να ανοίγουν τα παράθυρα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
). Ενα άλλο είναι ότι οι τρεις εταιρείες που θα δώσουν τα λεωφορεία με λίζινγκ, δεν πρόσφεραν καμμία έκπτωση. Ενα ακόμη, ότι το τελευταίο διάστημα εμφανίζονται καθημερινά όλο και περισσότερα λεωφορεία με βλάβες που δεν βγαίνουν να κάνουν δρομολόγια. Να περιμένουμε απάντηση εντός θέματος;
ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ