Η Walmart, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανεμπορίου στον κόσμο, απασχολεί 2,2 εκατομμύρια υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο και αποτελεί την τρίτο μεγαλύτερο εργοδότη παγκοσμίως, μετά το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ και τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό της Κίνας.
Ο ετήσιος τζίρος της είναι κοντά στα 500 δισεκατομμύρια και διατηρεί περισσότερα από 11.000 καταστήματα. Εκτός από τις ΗΠΑ την βρίσκουμε στη Λατινική Αμερική, τον Καναδά, την Ιαπωνία, την Κίνα, την Ινδία, και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η εταιρεία
Η φιλοσοφία της Walmart προσανατολίζεται στην προσφορά χαμηλών τιμών προς τους καταναλωτές. Οι τιμές τους είναι πάντα από τις πιο χαμηλές μέχρι τις φτηνότερες που θα συναντήσουμε στον ανταγωνισμό. Οι εκπτώσεις περιορίζονται σε ειδικές προωθητικές ενέργειες.
Οι δραστηριότητες χωρίζονται σε 6 τμήματα: τρόφιμα (κυρίως συσκευασμένα και κατεψυγμένα προϊόντα), ψυχαγωγία (ηλεκτρονικά, παιχνίδια, φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα, βιβλία), εξοπλισμό (χαρτικά, αξεσουάρ αυτοκινήτων, χρώματα, αθλητικά είδη, ηλεκτρονικές συσκευές), προϊόντα υγείας και ευεξίας (συμπεριλαμβάνει είδη φαρμακείου), είδη ένδυσης (ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, αξεσουάρ) και είδη οικιακής χρήσης (έπιπλα, οικιακές μικροσυσκευές, διακόσμηση σπιτιού, είδη κήπου).
Όπως γράφει το capital.gr, εκτός από τους καταναλωτές που επιδιώκουν σε μια μετακίνηση να ψωνίσουν το σύνολο των αναγκών τους, υπάρχουν και οι περισσότερο διατεθειμένοι για συχνότερες επισκέψεις, προσανατολισμένοι στην ευκολία και στην εγγύτητα. Για αυτό έχουν δημιουργηθεί αρκετά μικρότερα καταστήματα που εμπορεύονται κυρίως είδη παντοπωλείου.
Η πρόκληση της ψηφιακής εποχής
Τα ψηφιακά καταστήματα χτυπάνε την Walmart στο δικό της προνομιακό χώρο: στις χαμηλές τιμές. Στην πρόσφατη ετήσια συνέλευση των μετόχων, ο Διευθύνων Σύμβουλος Doug McMillon αναγνώρισε ως επιτακτική την ανάγκη να συμβαδίσει με το πνεύμα της εποχής. Να οικοδομήσει βαθύτερες ψηφιακές σχέσεις με τους πελάτες.
Η Walmart δεν ξεκινάει από το μηδέν. Ήδη έχει εκατομμύρια πελάτες. Συνεπώς έχει την εμπειρία, το μέγεθος, και την οικονομική δύναμη να απαντήσει στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής.
Σχεδιάζει να δαπανήσει επιπλέον 2 δισ. για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου τα επόμενα δύο έτη, ξεκινώντας από τις προσλήψεις κορυφαίων ταλέντων από τη Silicon Valley. Εκτός από την ικανότητα να χρηματοδοτήσουν τα φιλόδοξα σχέδια τους, έχουν ένα τεράστιο πλεονέκτημα που δεν διαθέτει ο ανταγωνισμός: τα πάρα πολλά σημεία πώλησης.
Είναι γεγονός πως οι πελάτες ακόμα αγαπούν να ψωνίζουν από τα καταστήματα με την φυσική παρουσία τους. Έχουν την ευκαιρία να δούνε από κοντά τα προϊόντα, να τα αγγίξουν, να δουν ζωντανά τα χρώματα. Εξάλλου όταν αγοράζουν κάτι και το παίρνουν αμέσως στο σπίτι, αντλούν μια επιπλέον ικανοποίηση.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για την Walmart είναι να βελτιώσει την ιστοσελίδα της, ώστε να είναι τόσο εύκολη στη χρήση όπως αυτή της Amazon. Ο McMillon πιστεύει ότι θα τους ανταγωνιστεί με επιτυχία, προσφέροντας ένα μείγμα των ψηφιακών διευκολύνσεων και φυσικών πωλήσεων.
Η αύξηση του βασικού μισθού
Στους ανθρώπους αρέσει να ψωνίζουν σε καθαρά, καλά εφοδιασμένα, μοντέρνα καταστήματα. Πολλά Walmarts έχουν σταματήσει να πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις. Προκειμένου να προσφέρει στους πελάτες της τις χαμηλότερες τιμές, η εταιρεία έδινε το ελάχιστο δυνατό μισθό στους υπαλλήλους της.
Αυτή η φιλοσοφία άλλαξε φέτος δραματικά. Συγκεκριμένα αποφάσισε σημαντική αύξηση των μισθών και του κόστους εκπαίδευσης του προσωπικού. Από τον Απρίλιο έχουν αυξήσει τον κατώτατο ωρομίσθιο στα 9 δολάρια, δηλαδή έφτασε το επίπεδο αμοιβής που προσφέρουν ήδη αρκετοί ανταγωνιστές της. Εκεί που θα διαφοροποιηθούν αρκετά, θα είναι όταν φτάσουν το ωρομίσθιο στα 10 δολάρια μέχρι το Φεβρουάριο του 2016.
Ο αγώνας για την προσέλκυση ποιοτικών εργαζομένων αποδεικνύεται εξαιρετικά δαπανηρή υπόθεση για όλο το λιανεμπόριο. Η μείωση της ανεργίας έκανε πλέον τους εργαζόμενους να αισθάνονται πιο σίγουροι ότι μπορούν να βρουν μια καλύτερη δουλειά και δεν διστάζουν να αποχωρούν αν δεν είναι ευχαριστημένοι.
Το μέρισμα, η κερδοφορία και η πρόσφατη υποχώρηση της μετοχής.
Η εταιρεία κατέχει αξιοζήλευτη θέση ανάμεσα στους αριστοκράτες μερισμάτων. Επί 42 συναπτά έτη αυξάνει το μέρισμα της. Δεν συνεχίζει απλά να διανέμει. Το αυξάνει. Αυτή η συνέπεια όπως είναι φυσικό, έχει γοητεύσει πολλούς επενδυτές.
Η μερισματική απόδοση με βάση την σημερινή τιμή φτάνει το καθόλου ευκαταφρόνητο 3,3%, αν και όπως αναφέραμε τα περιθώρια στενεύουν για την αύξηση του μερίσματος. Η ανάγκη να επανεπενδύσουν μεγάλο μέρος των κερδών στην αύξηση της μισθοδοσίας, στην υποδομή των καταστημάτων, και ειδικά σε νέα τεχνολογικές διευκολύνσεις, είναι πλέον επιτακτική.
Για ορισμένες εταιρείες, όπως η Amazon, η Facebook, η Tesla, βασικό κριτήριο είναι η ανάπτυξη. Η ύπαρξη κερδών είναι ακόμα στο επίπεδο της προσδοκίας, αφήνοντας χώρο στην φαντασία των επενδυτών.
Η Walmart όμως δεν αξιολογείται σαν αυτές τις επιχειρήσεις. Το βασικό κριτήριο είναι η κερδοφορία, η οποία είναι άμεσα υπολογίσιμη, κυρίως από τα δεδομένα που παρέχει η ίδια η εταιρεία.
Για αυτό και στις 14 Οκτώβρη είχαμε μια σημαντική υποχώρηση της τάξης του 10%, όταν δημοσιοποιήθηκαν οι απογοητευτικές προοπτικές για την κερδοφορία της επόμενης χρονιάς. Ήταν η χειρότερη πτώση της ιστορίας της.
Στην πραγματικότητα η ανοδική ορμή είχε χαθεί από πολύ νωρίτερα. Μέσα στο 2015 η Walmart έχει χάσει το ένα τρίτο της κεφαλαιοποίησης της, το οποίο είναι σημαντικό κίνητρο για να την εντάξουμε στην λίστα των υποψηφίων μετοχών για μακροπρόθεσμες τοποθετήσεις.